woensdag 17 februari 2010

Busje komt zo! (Slechte songteksten)

Een paar jaar geleden werd een fragment uit het liedje 'Life' van Des'ree verkozen tot slechtste songtekst aller tijden:
- I don't want to see a ghost/It's the sight that I fear most/I'd rather have a piece of toast/Watch the evening news

Dat zette Nederlanders ertoe aan om de slechtste Nederlandse songteksten in te sturen.
Die vind ik echter nog redelijk meevallen. Kijk, teksten die overduidelijk lollig bedoeld zijn, moet je eigenlijk niet meerekenen: 
- Want het is lekker op de trekker ...
- Toet toet boing boing hakken en zagen ...
- Vamos snel de bus uit o-o-o-o-o ...
- Kdeng kdeng, kdeng kdeng, kdeng kdeng ...
- Busje komt zo, busje komt zo, busje komt zo ...

Erger zijn serieus bedoelde, poëtische teksten met enige pretentie, waar echter geen touw aan vast te knopen is:
- Wie wil er bloed op de achterbank van de werkelijkheid ... (Frank Boeijen Groep)
- Maar ik wou juist, dat ik jou was (...)/niet de kassa maar de rij was/ik niet de ragout maar de pastei was ... (Veldhuis & Kemper)

Hoewel ik de muziek van Noordkaap (zie mijn vorige blog) niet te evenaren vind, kunnen ze er qua vage teksten ook wat van:
- dit wankel feestje/een mager beestje/zonder meer zonder sfeer/technicolor volk wil steeds meer
- ik voel me echt een zangeres/ik ben een vrouw die zwanger is/jammer dat dit geweldig mooi lied/niet een stukje langer is
- deze wattman is mooi!/met een vrouw aan het stuur/valt de stad in de plooi

Wat ik de slechtste Nederlandstalige songtekst vind? Wind en Zeilen van de groep Splitsing. Tekst én muziek vind ik niet om aan te horen. Het nummer klinkt mij bovendien in de oren als een slap aftreksel van Duran Duran.

Ik wil wat doen deze zomer/Wat kan ik doen deze zomer/Ik moet wat doen deze zomer/Wat kan ik doen deze zomer
Geef me wind en zeilen/Geef me zon en noordzee/Waai ik naar een eiland (Over de golven door de branding)/Geef me wind en zeilen/In een golf verdwijnen/Waai ik naar een eiland (Dwars door het wad)

1 opmerking:

Sander Lelieveld zei

Aiaiai, dat is lastig. Ik heb nooit een hoge dunk gehad van de kwaliteit van veel Nederlandse songteksten, maar.... noem maar eens een typisch voorbeeld. Dat valt tegen.

Ik ging zoeken. En ja, dan komen klassiekers van Marco Borsato wel heel makkelijk dichtbij.

Kende je deze al? http://www.geencommentaar.nl/index.php/2007/05/22/uitslag_slechtste_songtekst_ooit_1

Kun je gelijk genieten van deze ellende.

Maar het is wel niet altijd even makkelijk om slechte teksten te kiezen. Je moet ze wel kennen, bijvoorbeeld. De Raggende Manne konden er ook wat van, maar die deden het er ook om.... Ik LUISTER liever niet eens naar onzinnige artiesten. Dus zal ik de teksten ook niet snel leren kennen. Dan moet ik namelijk ALS ik het hoor ook nog eens LUISTEREN.... Brrrr, liever niet!