zaterdag 31 januari 2009

Chez soi chez HEMA

Na België, Luxemburg en Duitsland was nu Frankrijk aan de beurt: op 23 januari opende HEMA zijn deuren in Créteil nabij Parijs. Als ik de Nederlandse verslaggevers mag geloven, slaat de formule wel aan. De Fransen vallen voor de vrolijke stijl en de felle kleuren van de artikelen. Ook van Jip en Janneke, 'die rare zwarte poppetjes', zijn ze best gecharmeerd.
Wat heb ik me toch bescheurd om de Nederlandse commentaren! Geen krant laat onvermeld dat er toch echt géén HEMA-rookworst te koop is, want dat lusten de Fransen niet. Het Nederlands Dagblad, 24 januari: 'Naar het symbool van dit warenhuis bij uitstek, de rookworst, is het vergeefs zoeken. HEMA-bestuursvoorzitter Ronald van Zetten: "Wij denken dat dat culinaire hoogstandje nog te hoog gegrepen is voor de Franse markt."' Woehaha! En dan Trouw, 24 januari: 'Bewonderende woorden klinken, kleurrijke producten worden uit het schap gehaald en uitvoerig betast. Alleen de kaasschaven liggen er een beetje verloren bij. Maar wie weet leren de Fransen nog eens hun brie te schaven.'
Als vanouds blazen Nederlanders weer eens hoog van de toren als het gaat om Frankrijk en de Fransen. Over de Franse taal zijn ze dan weer ronduit onzeker. De Franse HEMA-slogan luidt: 'Chez soi chez HEMA'. Volgens het AD is dat vrij vertaald: 'Thuis bij HEMA'. Volgens mij is dat gewoon de letterlijke vertaling. En een dame van een marketingbureau denkt 'dat het uitspreken van ‘HEMA’ lastig zal worden voor de Fransen. Dus het zal wel iets in de trant van ‘EMA’ worden.' Als er echter één Nederlands woord is dat nu niet moeilijk uit te spreken is in het Frans, dan is het wel 'HEMA'. De Bijenkorf, die zou pas een probleem hebben! Ook is er in het Frans toch echt geen andere manier om HEMA uit te spreken dan als 'EMA'. Met dien verstande dat de klemtoon wel op de laatste lettergreep hoort te liggen.

2 opmerkingen:

Bindels John zei

Dag Lucienne,
En Franse wijnboerin had het destijds met mij (redacteur) over Le biezjankoore. Dat was haar uitspraak van De Bijenkorf, waaraan ze toen wijn leverde.
Zie verder mijn rubriek ZOGEZEGD op Wijnwijs.eu, de nationale website voor wijnconsumenten, 700.000 unieke bezoekers per jaar. Klik in menu op de rubrieksnaam en je krijgt tientallen afleveringen.
Groeten, John Bindels

Lucienne zei

Leuk dat mijn blogs nu nog steeds gelezen worden. Ik moet ze eens nieuw leven inblazen... Grappig, Le biezjankoore. Had u wel meteen door wat ze bedoelde? En heel herkenbaar, die taalergernissen op uw blog... Een lege fles wijn... Heel af en toe moet ik (vertaler Frans/Duits > Nederlands) wel eens wat vertalen over wijn. Misschien kom ik ooit nog wel eens met een vraag bij u terug! Vriendelijke groet, Lucienne Heemskerk