maandag 30 maart 2009

Over Arabische kruiswoordpuzzels en El Hema

Of Arabieren ook kruiswoordpuzzels maken? Dat waren zo van die vragen waar ik me in het pre-googliaanse tijdperk het hoofd over kon breken. Gelukkig had ik toen één Arabischsprekende kennis. Die mijn vraag ronduit belachelijk vond. Wat dacht ik wel, dat ze bij hem in de middeleeuwen leefden? Ja, waarom twijfelde ik eigenlijk over het bestaan van Arabische kruiswoordraadsels? Omdat het prachtig vloeiende Arabische schrift niet uit losse letters lijkt te bestaan? Onzin natuurlijk. De reden was dat ik - tot op de dag van vandaag - nog nooit een voorbeeld had gezien. Anno 2009 ben ik dan maar eens gaan googlen. Resultaat: het gevoel bekruipt me toch dat hier nog een markt open te breken valt.
Misschien iets voor El Hema. Hoewel El Hema eigenlijk geen echte winkel is, maar een concept. Het begon met een initiatief van vormgevers die nieuwe digitale Arabische lettertypes wilden ontwerpen. Het eindigde met een aantal reizende tentoonstellingen, tevens tijdelijke winkels. Na Rotterdam en Amsterdam is nu Den Haag aan de beurt. In het assortiment: halal rookworsten, Arabische chocoladeletters en huishoudhandschoenen met hennamotief.
Later, na dat gesprek met die kennis, begon ik een thuisstudie Arabisch. (Don’t try this at home.) Hoewel ik niet heel ver ben gekomen, kan ik het logo van El Hema prima lezen en weet ik in ieder geval dat het bestaat uit zes losse Arabische letters E-L-H-E-M-A (van rechts naar links gelezen natuurlijk).

Zie ook mijn blog Chez soi chez HEMA

3 opmerkingen:

Bart zei

Zouden Chinezen eigenlijk aan kruiswoordpuzzels doen? Leuk trouwens dat je ooit aan Arabisch bent begonnen. Ik leer nu Hebreeuws, ook een Semitische taal: buitengewoon onhandig, die gewoonte om geen klinkers te schrijven. Ik vermoed dat de Israeli's wel kruiswoordpuzzels maken, maar zal het ook eens googlen.

Lucienne Heemskerk Teksten & Vertalingen zei

Gevraagd aan een Chinese. Die wist het niet zeker, maar ze dacht dat Chinese kruiswoordpuzzels niet bestaan. En als ze al zouden bestaan, dan zijn ze volgens haar allesbehalve populair...

Anoniem zei

Ik was benieuwd welke dan die 6 losse Arabische letters van El Hema zijn. Ik heb geprobeerd het logo zo in stukjes te hakken dat het 6 letters leken. Het is me niet gelukt. Hoe zit het bijvoorbeeld met de e's van El en Hema ?

"Kwestie"