maandag 1 maart 2010

Appelblauwzeegroen en avondrood: mooi Vlaams

Speciaal voor de Vlamingen die denken dat ik met hun voeten speel als ik blogs schrijf over Vlaamse irritaal: hierbij dan een paar van mijn favoriete Vlaamse woorden en uitdrukkingen.

- Appelblauwzeegroen - onbestemde kleur / blauwgroen, turquoise
- Met tram 3 (4, 5 ...) mee zijn – 30 (40, 50 ...) geworden zijn
- Ik zit daar voor niets tussen – ik heb daar niets mee te maken
- Curieuzeneuzemosterdpot/curieuzeneus – nieuwsgierig iemand
- Met iemands voeten spelen  - iemand voor de gek houden
- Van zijn oren maken – zich boos maken / pochen, drukte maken
- Isomo – piepschuim (het Nederlandse woord piepschuim is eigenlijk wel enigszins belachelijk)
- De hoofdvogel afschieten – de hoofdprijs winnen

Een heel mooie uitdrukking, maar volgens mij niet heel algemeen bekend:
- Sinterklaas is koeken aan het bakken - als de zon ondergaat, avondrood

En dan deze:
- De jaren stillekes – lang vervlogen tijden/verouderd

Een geweldig leuke (Nederlandse) uitdrukking die hetzelfde betekent en die wijlen mijn vroegere leraar Duits vaak bezigde:
- Het jaar kruik
Ik gebruik 'm! Hij staat wel in Van Dale, maar Google geeft slechts een paar resultaten. Zou deze uitdrukking, door hem zo op mijn blog te plaatsen, over pakweg vijf jaar algemeen gebruikt worden? Een mooi experiment. Als jullie lezers deze uitdrukking nu eens massaal gaan overnemen, dan leeft mijn leraar Duits zo toch een klein beetje voort. Doen jullie mee?

9 opmerkingen:

Tomas zei

Ik doe mee, omdat ik al sinds het jaar kruik van taal en -experimenten houd!

Lucienne Heemskerk Teksten & Vertalingen zei

Leuk Tomas! Het gekke is, nu zie ik opeens wel heel veel Google-resultaten. Hoe kan dat nu? Zou ik het zelf eerst verkeerd ingetypt hebben? In ieder geval heb ik dit, buiten mijn leraar Duits dan, nog nooit iemand horen zeggen! Dus wat mij betreft gaat het experiment gewooon door.

Anoniem zei

Hallo Lucienne,

Ik heb het zojuist gezegd 'Het jaar kruik'. Na een online zoekactie kwam ik op deze pagina terecht.
Dus experiment geslaagd.

Toedeloe!

Sten zei

Dag Lucienne,

Het heeft gewerkt hoor: de topman van KLM heeft je suggestie overgenomen (zelfde leraar Duits gehad, of zou-ie deze blog kennen?).

http://www.nu.nl/economie/4314527/topman-klm-vindt-investeren-belangrijker-dan-lonen-verhogen.html

Lucienne zei

Nog bedankt voor de link, Sten, en sorry voor de extreem late reactie! :-)

Anoniem zei

opmerking: "met tram 3 mee zijn" zeggen wij in Vlaanderen niet. We zeggen: "ik zit op tram 3",i.e. ik ben ofwel dertig geworden of ik ben ergens "in de dertig" (tussen 30 en 39). Ik denk dat "met tram 3 mee zijn" een contaminatie van "ik zit op tram 3" en "ik ben mee" (= ik begrijp de uitleg volkomen).

Sten zei

Graag gedaan, Lucienne. 😄

Lucienne Heemskerk Teksten & Vertalingen zei

Haha

Lucienne Heemskerk Teksten & Vertalingen zei

@anoniem: ik denk dan dat dit Antwerps is? Het staat als uitdrukking nl. wel in het Vlaams woordenboek: https://www.vlaamswoordenboek.be/definities/3696